Jordarbeider med Anna Widén, Gry Hege Johansen
Tøysentralen, Tolga 2024
Sculpture: Earth angels
Collage: Lifegivers
Hånd fargede kollasjer/ hand colored collages
105 x 74 cm
A homage to the mushrooms 2024
Mixed media: plaster, paper, pigment
Variabel størrelse/Variable size
Here: ca. 3m x 2.50 m
Liljelampen- Oppdrag for Bærum Kommune 2022, Løkkehagen, Sandvika
Utarbeidet sammen med gipsmaker Peter van der Ent og lysdesigner Linda Knoph
Gjenbruk av lysmast, epoxy og betong
Kollasjer og skulptur fra atelieret
Utstilling i Fredrikstad Kunstforening 2022
Med Anna Widén, Eva Bakkeslett, Gry Hege Johansen
Sculpture in front : Fedreland/ Fatherland 2022
Mixed media: Stone, AcrylicOne, Wood
Sculpture
Mixed media: AcrylicOne, wood, sement
Sculpture
Wood, AcrylicOne
Tegning og skulpturer på gulv: Hanne Ekkeren
Foto: Hanne Ekkeren
Mixed media: Wood, AcrylicOne
180x30 cm
Lite Vesen/ Little being
Sculpture: Wax, wood, tread
Lite vesen 2/small being 2
Sculpture: Wood, AcrylicOne
Small creatures
Collage on paper, handout and sewn
A4
Interconnections
Digital collage on art paper
25x25 cm
Tittel inspirert av Laurie Anderson`s: Heart of a dog
Digital kollasj trykket på kunstpapir
93 x 60 cm
o3/20
Vist på Kunst Rett Vest på Dikemark, som del av installasjon
H: 2m B:1m D:1m
Mixed media: Digital print, wood, bees wax, skin, horns
Utstillingen består av 5 montere og står utenfor kommunegården i Sandvika ved Bærum Kulturhus. Samarbeid med Anna Widén- What have we done to that love
Mixed Media: Reindeer horn, wax, rope, wood
Sommerfugleffekten
Collage, printed on art paper
Mini skulpturer 2017
Mixed Media: seeds, wax, rope
Foto: Toril Rygh
Implodert Infografikk
Utgangspunktet er den enkle tanke at alle ting henger sammen.
På vitenskapelig baserte undervisningsplansjene er artene illustrert isolert fra den sammenhengen de naturlig inngår i. Jeg setter ulike livsformer på ny i sammenheng med hverandre. Det som tidligere var fragmentert blir ganske enkelt sammenføyet igjen. Utgangspunktet er den enkle tanke at alle ting henger sammen. 1900 tallets tro på mennesket på toppen av en verdipyramide er visket bort og den postmoderne ide om et rizomatisk nettverk blir tydelig, - mennesket er kun en del av enstørre helhet.
Digital kollasj 50 x 50 cm. Serie på 4 arbeider.
5 eks. pr. stk. innbakt i pleksiglass
15 eks. på kunstpapir
1. Første 4 bilder, serie på papir
2. Utstillingen 50x50x50, et samarbeidsprosjekt mellom Bildende kunstnere i Bærum og Henie Onstad Kunstsenter
3. Kunst Rett Vest, Henie Onstad Kunstsenter
4. Dansende bilder, en danseforestilling med Bajazz ballettskole i regi av Vibeke Vigeland
Vi lever i en underlig tid.
Vi dyrker naturen. Vi elsker dyrene.
Skogen brenner. Is smelter.
Vi tviler. Vi venter
What have we done to that love?
Et prosjekt for Concerned Artists Norway på Tøyen T-banestasjon i samarbeid med Anna Widén
Photo: Anna Widén
Gave them our love 2018
Mixed media: Wood, horns and skull, cotton wigs, paint
135 x 15 cm
Anne Beth Meldal kurator
Kunstnere: Martine Linge, Margareta Bergmann, Jorid Sletterød, Renata Wyss, Solveig Lønseth, Julie Ebbing
Utgangspunktet er den enkle tanke at alle ting henger sammen. 1900 tallets tro på mennesket på toppen av en verdipyramide er visket bort og den postmoderne ide om et rizomatisk nettverk blir tydelig, - mennesket er kun en del av en større helhet.
Trykk på kunstpapir med ferniss eller foto montert på aluminium
ca. 20 cm i diameter
20 eks. av hver
Vist på Møre og Romsdal Kunstnersenter, Mole
2018
Mixed media: wood, reindeer horns, plastic, nylon rope
Sale exposition February 2018
Photo: Randi Astad
Her har jeg appropriert tittelen fra et romantisk maleri av Hugo Simberg kalt “Engel”. Da jeg først laget “Hugo Simbergs engel” var arbeidet basert på et minne om dette maleriet og jeg hadde ingen tittel. Verket framstiller disseksjon av en engel. Disseksjonen av en engel er et bilde på det moderne prosjekts vitenskapelige rasjonelle holdning. Interaksjon mellom tittel og verk gir inngang og en ny dimensjon til det man ser.
Mixed media: Wood, silicone, tape, rubber, laminat, light, wire
Photo: Edo Kuipers
USKYLD UT MED BADEVANNET
“Et menneskeliv redusert til kropp og kroppsfunksjoner helt uten åndelige dimensjoner. Det virker frastøtende og ekkelt. En av Toril Rygh`s skulpturer i Rogaland Kunstnersenter er et badekar, hvor menneskehår vokser ut av innerveggene. Absurd, men også et bilde på en situasjon hvor grensen mellom mennesket som enkeltindivid og dets omgivelser ikke lenger er entydig klar. Motbydelig vaskes vi i badekaret av andre menneskers avsatte hår, eller vårt eget blandet med andres- rene selvstendige og orginale kan vi ikke lenger bli. Uskylden rant ut med badevannet for lenge siden.
Rogaland Kunstnersenter
Trond Borgen
English:
INNOCENCE DOWN THE DRAIN
( Trond Borgen) (excerpt/loosely adapted from source)
“A human life reduced to the body and bodily functions, completely without a spiritual dimension.” This is repulsive and disgusting.” One of Toril Rygh`s sculptures is a bath tub having human hair coming out of its curves. Absurd, but also a comment on a situation where the divide between the individual and the context in which we belong, is blurred. The idea that we are being washed in a tub full of other human beings` residue is repulsive, or the idea that our own hair is mixed with others. Pure, independent, and original, we never again will be. The innocence went down the drain a long time ago.
Mixed media: Silicone, epoxy, hemp
Photo: Edo Kuipers
Verket Lupa er også hengt som et trofé på veggen. Med smokker som brystvorter og gummislanger som avkuttede melkeganger. Den er løsrevet fra sin sammenheng og kun tittelen henviser til legenden om den romerske ulven Lupa. Tittelen her refererer indirekte til en ikonografisk skulptur av ulven Lupa som ammer Romulus og Remus, grunnleggerne av Roma.
Mixed media: Polyester, rubber (Galleri A´Pert 2005)
Photo: Edo Kuipers
Private collection
Føttene
Mixed media: Wax, plaster, rope animal teeth (Galleri A´Pert 2005)
Photo: Edo Kuipers
Courtesy of Gallery A`pert
Vingefeste 2018
H: 120 cm x B: 55 cm D: 15 cm
Mixed media: Nylon rope(marine debris), metal, plastic, bee wax and bone
Self-portraits, Caldic Collection (excerpt)
Her installations and objects evoke a ritual atmosphere and are characterized by the use of natural materials such as wood, metal, glass, bone and wool. The expression of the work has to do with the beauty of her body. This beauty is indescribable. The self-portrait fixes attention on the wonder of the new life that is growing inside Toril.
In addition to destruction and creation, distance and closeness also play a role in Toril Rygh`s oeuvre. Nuance and subtlety are introduced through the refined use of hard and soft materials. This ambivalence also means that intimacy , or at least the search for it, can be the impetus for desires through which repair always plays: to want to be as close as possible to the other. There is something very intimate about seeing her pregnancy, but she does not admit us to the world of her thoughts. What Toril wants to share with the viewer are images which are on the video film that is mounted on her stomach. These are reindeer, and their significance is subject to many different interpretations.
Annejet Palmann
Mixed media: photo, monitor, wood
Photo: Toril Rygh
Courtesy of Caldic Collection, Rotterdam
Tanya von Barnau Sythoff ; "she presents photographs in small tin boxes. These boxes are extremely mysterious because she has hidden objects such as bones and bits of string in them. And when things which are clearly personal and secret are presented in a gallery, you begin to doubt whether you`re really supposed to look at them".
Mixed Media: Wood, aluminum, bone, wool and rope
Both objects in Courtesy of Caldic Collection
Photo: Edo Kuipers
En abstrahert menneskeskikkelse er senket i vann. Det blir pumpet vann gjennom en slange fra en luftpumpe til “hodeområdet” til figuren. Hulrommet under figuren fyllt med luft, og med jevne mellomrom stiger en luftboble opp. Intensjonen er at figuren skal oppleves som relativt liten i en omgivelse som tilsynelatende holder den i live, men samtidig holder den på plass, og kontrollerer den. Installasjonen illustrerer vår voksende avhengighet til samfunnet.
Mixed media: Styrofoam, glass, concrete, silicone, plastic lamp, air pump
Photo: Toril Rygh
Den svarte svømmeredskapen som omdannes til synkelodd- er mer mørkstemt melankolsk enn Dada forgjengerne.
Harald Flor, Dagbladet
Mixed Media: concrete, nylon, metal
Svømme -egg er vist i Kunstnerforbundet og i Stenersenmuseet
Installasjon i Kunstnerforbundet
“Cleansing”- et badekar med elgskinn innvendig - tar opp den fremmedgjørende forvandlingen fra Meret Oppenheims surrealistiske ikon “pelsforet tekopp” og kombinerer dette med impulser fra Robert Gobers aktuelle objektkunst.
Harald Flor, Dagbladet
Mixed Media: Moose skin, plaster, wood, plastic tube
Arbeidet "Cleansing" og "Svømme-egg" har begge vært vist på Kunstnerforbundet og i Stenersenmuseet
Photo: Toril Rygh
Mixed Media: Plaster, wax, pigments
Verket har vært vist i Galleri A´pert, Amsterdam og Galleri Ram
Photo: Edo Kuipers
Het Bodoir van PM, Stichting A.I.R (Artists International Research; Amsterdam
Curator: Tanya von Barnau Sythoff
Photo: Edo Kuipers
Mixed media: Plaster, pigment
Skulpturen "No title" over døren ble også vist på Ram galleri, Oslo
Private Collection, Trondheim
I dag har hun festet ledningene
til den døde sommerfuglen.
Vingene som ikke lenger kan bære seg selv
er spent mellom polene.
Bare i glassklokkens ro
Kan sommerfuglen folde seg ut.
Der er den uendelig fargerik og underveis.
Der kan det svake suset fra et andre liv høres;
Strømmenes store og eletriske havdyp.
Isbreens hjerte banker i polene.
Som en rød pumpe under føttene på en danserinne.
Hun beføler veggen av glass;
Luft og summende insekter.
Tanker ingen har tenkt blir igjen til blomster.
Der inne kan hun forsvinne og bli til på nytt.
I dag følger hun sommerfuglen.
Hun tar dens mønster opp i seg
Og svever ubesværet mellom de dunkle trestammene.
Holdt av elektrisitetens dirrende felt
I det flimrende sommerfugl-lyset.
Skrevet av Per Skaflem
Mixed media: Butterfly, plastic box, air pump
Sommerfuglen har vært del av ulike installasjoner b.l.a. på F15, og Skulpturbiennalen
Mixed media: horsehair, electric fan, steel
Vist på Høstutstillingen og Navy Art Pier show, Chicago
Mixed media: Polyester, water pump, rag, water
MED DØREN PÅ GLØTT
Toril Rygh i prosjektrommet slutter seg, til tross for et mer kompakt uttrykk, til de andre utstillerne. En video viser en svømmerske som er kjørt mot en vegg, men som mekanisk kaver videre, som fange i sin egen aktivitet. Ut av veggen i neste rom henger en annen svømmerske. Hun holdes opp ved nåler stukket i huden. Ved hjelp av smerte ønsker hun å nærme seg en åndelig, relIgiøs sfære.
Med kroppen i sentrum og uten gruppetilhørighet forefaller dette meg ganske umulig, like umulig som det for dukken i videobildet å komme seg fremover. Den individuelle overgivelse er tradisjonelt en felle for kvinner, men her er den påtrengende situasjonen utvidet til å kunne omfatte noe nåtidsmenneskets generelle situasjon.
Mixed media: Plaster, wax, bandage, glue, pigment, rope
Photo: Edo Kuipers
There are four pairs of children heads
This piece is in courtesy of Walter Prins
I arbeidet No Name er et reinsdyrhorn hengt på veggen som et trofé.
Kombinasjonen med en nylonstrøpe og en oksygenmaske (masseprodusert for førstehjelp koffertertil til bil) knytter arbeidet opp til samtiden og gir trofeet en ny funksjon. Istedenfor et dødt trofé blir verket transformert til noe som kan gi førstehjelp, eller helbredelse. Kontrasterende elementer blir brakt sammen for å produsere en ny mening.
Mixed Media: Reindeer horns, nylon, plastic, steel wire
Photo: Edo Kuipers
Vist I galleri A´Pert, Amsterdam og galleri Ram, Oslo
Mixed media: reindeer horn, silk stocking, silicone, steel
Photo: Edo Kuipers
Private Collection, Amsterdam
About keeping things alive, that we should let go....
Mixed media: textile, steel, plastic, fluorescent lights
Skulpturbiennalen. Her skulpturen "Staying alive". Også vist i Tromsø Kunstforening
Mixed media: Fluorescent lights, gips, plast
Med utstillingen “More and More” markerte jeg overgangen fra mer sjamanistisk inspirerte skulpturer til verk med tydeligere politisk refleksjon over samtiden, eller en symbiose av disse.
Who says seeing only happens with the eyes?
Kurator: Wapke Feenstra
Annelise Stenseth, Paul Devens ml.
F15, Moss og Tent Rotterdam
Aud Ganberg, kurator Stenersenmuseet
Wallflowers består av et stort antall brystvorter i silikon festet direkte på veggen. Brystvortene er organisert i et stramt rutenett. Rutenettet er en formal arketyp i moderne maleri, som oftest attribueres til Mondrian og hans arbeider fra midten av 1930-tallet. I følge Rosalind Krauss understreker rutenettet den moderne kunstens vilje til stillhet og dens uvilje mot narrativitet og diskurs.
Rutenettet som strukturell tilnærming karakteriserer en kunst som vender seg innover mot seg selv. Rutenettets regelmessighet som ikke er resultat av imitasjon, men av estetisk forordning er antinaturlig, anti-mimetisk og anti-virkelig gjennom sin utflatning og geometriske orden.
Wallflowers bryter respektløst med grunnleggende regler knyttet til rutenett som modernistisk arketyp. Ryghs individuelt utformede, organiske byggeelement forholderseg uhøytidelig og sensuelt til gridrammens begrensende ordning. Tittelen Wallflowers antyder bilde på vegg i dekorativ forstand, men en direkte oversettelse av ordet er imidlertid veggpryd, en karakteristikk av den som sitter igjen når alle de andre har fått danse. Det er denne oversettelsen som best karakteriserer Toril Ryghs rutenett
English:
Aud Ganberg Stenersen (excerpt/loosely adapted from source)
Text from catalouge
The art piece “ WallFlowers” is a strictly rectangular- shaped grid made of nipples in silicone material. This grid is a formal archetype in modern painting, often attributed to Mondrian and his works from the mid 1930`s. According to Rosalind Krauss, this “bit map” emphasizes modern arts “urge for silence” as well as a discontent with linear narration and discourse. The grid in its structural approach is an introvert art form. Its predictability is in essence anti- authentic, anti-mimetic and anti-realistic spoken through its decomposition and geometric order. The grid is therefore esthetic in nature.
“WallFlowers” contradicts with no respect the fundamental rules that apply for “The Grid” as a modernistic archetype. In Toril Rygh`s personal, organic, brick by brick” approach, she is playful and sensual in the way she challenges the limited order “The Grid” as a concept has. The title suggests a “picture on the wall” work in a decorative sense, but it is in fact a direct translation of the word Wallflower, which is a characteristic given to anyone left behind when everybody else is on the dance floor. This translation is the one that most accurately describes Rygh`s work.
Materials: Silicone
Fra utstillingen Deeper and Deeper på Stenersenmuseet
Mixed Media: building foam, children chair, bricks, umbrella
Foto: Stenersen Museet
Hengekøye er en slags absurd kuvøse hvor barnet er avhengig av stadig innsprøytninger av oksygen, for å kunne holdes i live."
Trond Borgen
Mixed Media: found objects, silicone
Photo: Edo Kuipers
Vist I Galleri A`pert, Amsterdam, Rogaland Kunstnersenter og Tromsø Kunstforening
Digital kollasj i kombinasjon med foto
Arbeidet er innbakt i plastikk (kan også trykkes på akvarell papir med ferniss)
20 eks
Vist på Galleri A`pert, Amsterdam og Ram Galleri a`pert, Oslo
Mixed media: Epoxy, plexiglass, steel wire, wax, bondage
Materialet er samplet fra undervisningsplansjer, gamle bøker, kombinert med egne foto og tegnede elementer. Gjennom sammenstillingen setter jeg de ulike elementene inn i en ny sammenheng. Jeg scannet inn innsiden avet bokomslag med stiliserte blomster. Gjennom sammenstillingen,- den vitenskapelige illustrasjonen (som vanligvis blir presentert på ett hvitt ark) og mønsteret oppnår jeg et noe mer barokt preg.
20 eks. i runde håndlagde gipsrammer 52 cm i diameter
20 eks. A2 firkantet komposisjon på kunst papir med ferniss
Tapestry 2018
Digital print on art paper 78x 140
Digitale kollasjer/ tegninger
Basert på enkle strektegninger samplet fra eldre naturfag
Foto på aluminiumsplater (kan også trykkes på akvarellpapir med ferniss)
Nr.1: 35x35 cm. 03/10
Nr. 2: 50 x 50cm 02/10
Digital kollasj/ tegning
Foto montert på aluminium plate eller trykket på akvarellpapir med ferniss
03/20
Black and white photo on canvas, life size
Courtesy of Bærum kommune, Norway
Mixed Media: Wood coffin, plaster, pigment, wax, wool
Stillt ut på Galleri A´pert, Amsterdam
Mixed media: wax, plastic
Photo: Edo Kuipers
Courtesy of Ed De Graaf Collection, Rotterdam
Fra min Eksamen på Gerrit Rietveld Akademiet
Bærum Kulturhus
Bestillingsverk i forbindelse med åpning av kulturhuset
Et samarbeidsprosjekt med Anne Beth meldal
Media: Concrete
Paddevaktene er vist i Bærum Kulturhus og Kunstnerforbundet
Digital kollasj/ tegning
35x 35 cm
02/20
Wax sculpture
Photo: Edo Kuipers
Private collection, Chicago
Vist på Navy Pier Show, Chicago og Galleri A`pert, Amsterdam
Under: digital skisse
Impressions from first exposition in Gallery A`pert, Amsterdam
Fra den første utstillingen i galleri A`pert. Arbeidet "Offer" ble solgt som utsmykking til Rådhuset i Middenbeemster, Nederland
Mixed Media: Aluminium, epoxy
På Jar skole ble det utlyst en konkurranse om å lage "Jardyret" i keramikk. To heldige vinnere fikk sine utkast blåst opp og støpt i betong.
Et utvalg verk fotografert i ulike interiører. Designglassplaten på nederste bildet er fotografert av Trine Jødal. Lages etter mål på bestilling.