Aud Ganberg, kurator Stenersenmuseet
Wallflowers består av et stort antall brystvorter i silikon festet direkte på veggen. Brystvortene er organisert i et stramt rutenett. Rutenettet er en formal arketyp i moderne maleri, som oftest attribueres til Mondrian og hans arbeider fra midten av 1930-tallet. I følge Rosalind Krauss understreker rutenettet den moderne kunstens vilje til stillhet og dens uvilje mot narrativitet og diskurs.
Rutenettet som strukturell tilnærming karakteriserer en kunst som vender seg innover mot seg selv. Rutenettets regelmessighet som ikke er resultat av imitasjon, men av estetisk forordning er antinaturlig, anti-mimetisk og anti-virkelig gjennom sin utflatning og geometriske orden.
Wallflowers bryter respektløst med grunnleggende regler knyttet til rutenett som modernistisk arketyp. Ryghs individuelt utformede, organiske byggeelement forholderseg uhøytidelig og sensuelt til gridrammens begrensende ordning. Tittelen Wallflowers antyder bilde på vegg i dekorativ forstand, men en direkte oversettelse av ordet er imidlertid veggpryd, en karakteristikk av den som sitter igjen når alle de andre har fått danse. Det er denne oversettelsen som best karakteriserer Toril Ryghs rutenett
English:
Aud Ganberg Stenersen (excerpt/loosely adapted from source)
Text from catalouge
The art piece “ WallFlowers” is a strictly rectangular- shaped grid made of nipples in silicone material. This grid is a formal archetype in modern painting, often attributed to Mondrian and his works from the mid 1930`s. According to Rosalind Krauss, this “bit map” emphasizes modern arts “urge for silence” as well as a discontent with linear narration and discourse. The grid in its structural approach is an introvert art form. Its predictability is in essence anti- authentic, anti-mimetic and anti-realistic spoken through its decomposition and geometric order. The grid is therefore esthetic in nature.
“WallFlowers” contradicts with no respect the fundamental rules that apply for “The Grid” as a modernistic archetype. In Toril Rygh`s personal, organic, brick by brick” approach, she is playful and sensual in the way she challenges the limited order “The Grid” as a concept has. The title suggests a “picture on the wall” work in a decorative sense, but it is in fact a direct translation of the word Wallflower, which is a characteristic given to anyone left behind when everybody else is on the dance floor. This translation is the one that most accurately describes Rygh`s work.
Materials: Silicone